Gepersonaliseerd verpakkingsmateriaal: Maak van een kartonnen doos een cadeautje!


Op iedere marketingafdeling wordt elke dag gebrainstormd over hoe ze producten zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken voor de consument. De bekende marketingmix die hiervoor gebruikt wordt zijn de 4 P’s. Product, Prijs, Plaats en Promotie. Maar tegenwoordig is er een 5de P die steeds belangrijker wordt voor de consument, en dat is de P van Packaging.

De reis van de klant

Het verpakkingsmateriaal draagt bij aan de branding van uw bedrijf. Consumenten shoppen steeds meer online, maar daarbij is beleving erg belangrijk. Al lijkt het soms niet zo, maar ook online shoppen betekent keuzes maken. Voor welke webshop kies ik? Veel producten worden op verschillende sites aangeboden. Verschillende factoren zorgen ervoor dat een klant voor uw webshop kiest. Want voordat een klant bij u een bestelling plaatst, hebben ze er al een hele reis opzitten. De customer journey. Hier gaan we niet al te diep op in, want waar het ons om gaat is de P van Packaging.

Van kartonnen doos naar cadeausje

U heeft vast zelf weleens een pakketje online besteld. Zodra u drukt op ‘’bevestig uw bestelling’’ dan begint het wachten. Met spanning volgt u het pakket met de bekende track & trace code. Als de chauffeur dan eindelijk voor de deur staat en aanbelt, staat u al klaar met een grote lach op uw gezicht om het pakketje aan te nemen. Dan kunnen er twee situaties ontstaan:

 

 

 

 

 

In de eerste situatie krijgt u een gewone grote kartonnen doos in uw handen gedrukt. U maakt het pakket open en na het verwijderen van al het opvulmateriaal is daar dan eindelijk het bestelde product. Daar is toch niets aan? Het voelt een beetje als een anti climax.

In de tweede situatie herkent u meteen het bedrijf, want de gepersonaliseerde doos is helemaal in stijl van de webshop door het gebruik van een verpakking met eigen logo. U krijgt meteen zin om het pakketje open te maken. Het is alsof u een cadeautje krijgt van het bedrijf.

Zichtbaarheid en vertrouwen

Of u het nu wilt of niet, u vormt meteen een mening over het bedrijf na het ontvangen van uw bestelling. En daarom is de P van Packaging zo belangrijk. Een opvallende herkenbare verpakking kan het verschil maken. Als uw klant aan de verpakking meteen kunt zien dat het pakket afkomstig is van uw bedrijf dan wekt dit vertrouwen. Want mensen vertrouwen snel iets wat ze herkennen. Een goede verpakking heeft verschillende voordelen:

  • Zichtbaarheid en herkenbaarheid
  • Professionele uitstraling
  • Veiliger transport
  • En uiteindelijk zorgt het voor meer verkoop

De attractiestrategie

Omdat we steeds meer pakketten thuis ontvangen wordt de ‘’unboxing experience’’ steeds belangrijker. Hiervoor wordt steeds meer gebruik gemaakt van de attractiestrategie. De details van een verpakking spelen een grotere rol. Bijvoorbeeld kleurgebruik, het materiaal en gebruiksgemak.

Door een verpakking te personaliseren met uw logo, wordt een verpakking meteen herkenbaar. Daarnaast kunt u er ook voor kiezen om een verpakking te voorzien van een grappige tekst of een afbeelding. Naast het personaliseren van kartonnen dozen kunt u er ook voor kiezen om tape te personaliseren. Als een pakket dichtgeplakt moet worden, doe het dan ook in stijl. Kies bijvoorbeeld voor een leuke boodschap tijdens de feestdagen:

 

 

 

 

 

Met een verpakking creëert u een momentje tussen uw bedrijf en de consument. In de tijd van online shoppen ontbreekt het vaak aan persoonlijk contact. En juist met een persoonlijke en leuke verpakking, creëert u dit moment wel.

Personalisatie bij Profipack

Bij Profipack personaliseren we verschillende verpakkingsmaterialen. Wij personaliseren o.a. afzetlint, big bags, brievenbus dozen, enveloppen, kartonnen dozen,plastic zakken en verschillende soorten tape. Wilt u de ervaring van uw klant een boost geven door producten te personaliseren? Wij helpen u graag verder. Klik hier voor alle opties omtrent product personalisatie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *